Miloslav Širůček o trestu smrti
Poprava není řešení ! Souhlasím s tím, že ve vyspělejších státech jako je třeba USA se popravuje, a že by se měl uplatňovat trest smrti i tady. Jak jsem ale řekl, s trestem smrti nesouhlasím. Předně je třeba se pozastavit nad stavem justice v Čechách a třeba zrovna v USA. Dokážu si představit, že za nějaký čas (10 - 20 let), by mohl být tento trest zaveden i u nás, ale v současnosti určitě ne. Možná u zcela jasných případů. Otázkou je, co trest smrti řeší. V tak malé zemi, jako je ta naše, by se to týkalo tak 2 - 3 odsouzených ročně. Čili na celkových nákladech, kdy je uvězněno nějakých 20 tisíc lidí, by to moc znát nebylo. A co se týká prevence, tak si myslím, že by to také nic nezměnilo. Vždyť většina pachatelů předpokládá, že nikdy nebudou dopadeni. Je pravda, že jinak na trest smrti nahlíží pachatel, jinak pozůstalý či poškozený a jinak nezúčastněná osoba. Ale i tady jsem se setkal s názorem několika spoluvězňů, že by dali přednost popravě. Osobně si myslím, že dlouholetý žalář je pro vězně daleko větším trestem než poprava, ke které by došlo zřejmě do roka po vynesení rozsudku.
Abych řekl pravdu, tak nevím, jak bych se choval, kdyby mě vedli na popravu. Spíše odevzdaně, protože jaký má smysl se bránit něčemu, co stejně nezměním ? Co se týká Olgy Hepnarové, tak máme každý asi jiné informace. Četl jsem rozhovor s katem, který ji popravoval a ten řekl, že Olga byla letargická, nebránila se a těsně předtím se pomočila a pokálela. Po této popravě údajně dotyčný člověk už nikdy nepopravoval. Já se nebojím smrti, spíše dlouhého umírání.
Nemyslím si, že by můj život byl důležitější než život mých obětí. A ani jsem nikdy nic takového neřekl. Nejsem žádný andílek, v minulosti jsem kradl, hlavně automobily a byl jsem podmíněně potrestán. Ale pokračoval jsem dál, byl opět zatčen, strávil necelý rok ve vazbě a propuštěn. Než jsem byl odsouzen, tak došlo k činu, za který mám doživotí. Podle rozsudku jsem zavraždil své rodiče a bratra po hádce. Vinu jsem z větší části popřel. Jak jsem řekl, můj život určitě není důležitější než život mých rodičů a bratra. Jenže některé věci už změnit bohužel nemohu a žádný trest život nikomu nevrátí. Děda - otec mé matky, mi přál popravu a kata Mydláře. Nevím, jak se na to dívá teď, ale plně ho chápu. Ač jsem sám vrahem, tak jsem vraždy vždy odsuzoval a to i v současnosti. Uniká mi smysl jednání člověka, který si za vraždu odpykal několikaletý trest, dostane se na svobodu a vraždí znovu. Proč ? Co ho k tomu žene ?
Jsem nazýván zrůdou, ale stále jsem člověk, ať se to někomu líbí nebo ne. Vím, co jsem udělal a proč jsem to udělal.
Také bych měl jednu otázku. Kdyby byl opět uzákoněn trest smrti, šel byste pracovat jako mistr popravčí ? Ona je jedna věc o tom mluvit, ale pochybuji, že všichni, kteří popravy chtějí, by je také dokázali vykonávat. Nikdy se nezbavíte vzpomínek na poslední chvíle násilně odebraného života. A není velký rozdíl, zda jde o zločince či nevinného člověka. Nikdo nemá právo vzít život člověku a neměl jsem ho ani já. Je pravda, že brutalita zločinů stoupá, a proto je vysoce pravděpodobné, že trest smrti bude opět zaveden, ale všechno má své proti. Proti popravám jsem byl ještě dávno předtím než jsem se dal na zločineckou dráhu, není to jen proto, že bych ho asi nyní sám dostal. Ale o tom bychom mohli debatovat hodiny a výsledek by byl stále stejný. Navíc je tu ještě jedna otázka. Pokud by někdo z Vašich blízkých měl dostat trest smrti, byl byste pro ? A říkat, že mně se to stát nemůže, je nesmysl. Kdyby mi v onen osudný den ráno někdo řekl, co udělám, tak se mu vysměji a pošlu ho někam. On je přece jen rozdíl mezi vraždou v afektu a promyšlenou vraždou. To by bylo zatím vše.
Komentáře
Přehled komentářů
pro tebe ty mrdko by byl trest smrti jak vysitej.ty si zrida a chcipnes v base.neodsuzuji všechny vrahy,ale ty ses buzerant všech zmrdu.vyvrazdil si svou rodinu pro par drobnejch.neni vetsi stvůra nez ty!!!ty recosi co jsou tam jsou proti tobe beranci.mas stesti ze jsi zakatrovanej sam,na baraku bys byl buzna,hulic obuchu.snad te jednou daji mezi mukli.ted tady delas chytraka,rozumbradu.koste jedno.chcipni.zabi se!!!!!ulevi se ti!!!ty ale nemas svedomi.ty jsi zbabelej mamrd.
POPRAVA
Aleš, 25. 1. 2014 22:17
Tak,nevím s Mílou,jsem se znal od prváku učili jsme se na automechanika v Táboře.Bohužel to
měl těžké od spolužáků,nebot si z něho často utahovali.Určitě to neměl v životě jednoduché.
Nechci Mílu omlouvat ,ale asi mu došla trpělivost a v afektu udělal co udělal.Je mi líto jeho bráchy a mamky,ikdyž jsem je neznal,smrt si nezasloužili..Jen nechápu ,kde se vzala zbran(pistole),nad tím by se měli lidé zamyslet...!!!.Vždyt k tomu nemuselo vůbec dojít.Na Miloslava občas vzpomínám ,jak dopadl a vím,že to bylo zcela všechno zbytečné-lidé se na něj dívaj jako na zrůdu ,ale ,když jste druhým pro smých(spolužáci si z něj dost často utahovali tak každýmu dojde jednou trpělivost ) ve škole nebyl hloupí.Tak nevím do rodiny nikdo nevidí.A NEBO NECHTĚJÍ VIDĚT.Bydleli na vesnici tak ostatní lidé museli vidět rozpory mezi rodiči a synem,ale lidem je to jedno! Píší proto,že se v Měšicích odehrála podobná tragedie,a lidé píšou a nadávají co to bylo z člověka,kdo dokáže zybít člověka ,ale nkdo nepomohl.Po boji je každý GENERÁL!!!
Ty zasraná zrůdo, chcípni!
JUS, 21. 11. 2012 15:31Zmetku nepovedený, zamindrákovaný, odporný! Ty nemáš právo cokoli plkat o spravedlnosti či o člověku, protože ses vraždami sám z lidské společnosti vyřadil. Chcípej dlouho a pomalu!
Trest smrti - Dlouhodobé věznění - A nebo ?
Chris Brown, 3. 11. 2011 4:02
Trest smrti -Ano ? Otázkou zůstává okázalé : A proč ?
1.Trestem smrti se můžeme přeci zbavit nepohodlných lidí ( stačí jen trošku plánovat a o zbytek se postará justice).
2. Poškozená rodina se chce pomstít, ale následně se stejně nic nezmění. Postižení lidé se již nevrátí a osoba, která se rozhodla vraždit společnosti stejně svůj dluh nesplatí.
Dlouhodobé věznění - Ano ? A opět otázka : A proč?
1. Je to Humání - Jsme přeci lidé nebudeme stejní jako ten co vraždil.
Raději mu budeme platit pobyt ve vězení.
Hm, dozajista je tato možnost zajímavá, avšak z morálního a ekonomického hlediska zcela nevhodná. Již s ohledem na pozůstalé. Jak po nich můžeme chtít, aby ze svých daní platili potravu,ubytování,tepelnou i elektrickou energii atd. ... ?
2.Pokud nevznikne vzpoura a nebo pokud vrah neuteče můžeme si být jisti, že zůstane daleko od rodin kterým by mohl znovu takto ublížit.
V tomto případě jsme se posunuli poněkud dále od temného středověku kdy se lidé zabíjeli ve jménu práva,náboženství a společenských zájmů.
What`s next?
Pak zde ovšem existuje ještě jedna možnost.
Tuto možnost popíši jen v krátkosti:
Po 100% prokázáním viny je důležité jednoznačně tohoto pachatele zadržet na dobu nezbytně nutnou ve věznici se zvýšenou ostrahou. Následně jej přesunout do pracovního tábora s maximální ostrahou. V takovémto pracovním táboře by tito lidé vykonávali práci zdraví a životu nebezpečnou, avšak pro společnost prospěšnou.
Pokud někdo postřílí jen tak několik lidí tak proč se k němu chovat shovívavě ? Pokud vrah zabije dítě a nebo kohokoliv jen z důvodu vlastních zlých pohnutek pak má snad právo na stejné zacházení a nebo snad ne ? Navíc dejme takovýmto lidem i šanci odčinit svůj čin vůči společnosti a pozůstalým.
Pak ať jej soudí vesmír,bůh,alláh a neho jehova.
Svůj dluh již sice nikdy nemůže splatit, ale třeba již lidé konečně pochopí, že násilí a vraždy v moderní době nikdo tolerovat nebude.
!!!
Hehnal, 5. 6. 2011 14:17
CO?! .... nezapomeň ty s.áči, že je více způsobů jak se takových jako jsi ty zbavit!
Sbohem...
Dělá si ten člověk z nás legraci
Jiřina, 29. 1. 2011 12:05
Po přečtení tohoto článku jsem dospěla k názoru,že trest smrti by měl být zaveden.Člověk,který je trojnásobným vrahem a řekne,věci nelze změnit,tak se sám nezmění,
klidně to udělá znovu,když se omluví a ještě bude diskutovat o vraždě,3lidi člověk těžko zabije v afektu,dělá si z nás legraci,jěště mohl použít nepříčetnost vlivem alkoholu a grog.
Dělá si ten člověk z nás legraci
Jiřina, 29. 1. 2011 12:04
Po přečtení tohoto článku jsem dospěla k názoru,že trest smrti by měl být zaveden.Člověk,který je trojnásobným vrahem a řekne,věci nelze změnit,tak se sám nezmění,
klidně to udělá znovu,když se omluví a ještě bude diskutovat o vraždě,3lidi člověk těžko zabije v afektu,dělá si z nás legraci,jěště mohl použít nepříčetnost vlivem alkoholu a grog.
Širučkovi
KDvs, 25. 5. 2010 15:24ja mám taky svuj názor " za vraždu 20 let a projistotu pak provázek:
Děkuji za Vaše odpovědi - 4
Bartalmission, 2. 5. 2009 8:49
Abych odpověděl na Vaše otázky: ne, nechtěl bych v žádném případě být státním vykonavatelem trestu smrti a ani jedním z jeho dvou pomocníků. Jednalo se v minulosti o vybrané příslušníky Sboru nápravné výchovy, jejichž identita je dodnes kryta státním tajemstvím. Zbavovat někoho života i když si to tisíckrát zasloužil a byl k usmrcení odsouzen regulérním soudem po spolehlivém provedení všech důkazů, je něco, co já tedy zrovna mít nemusím. Ale k těm profesionálům vykonávajícím absolutní trest v demokratických zemích mám potřebnou úctu. Dělají záslužnou práci.
Ano, byť jsem dlouholetým zastáncem trestu smrti, v případě, že by absolutní trest hrozil někomu z mých blízkých, svůj postoj bych zcela určitě přehodnotil. Asi proto, že jsem jenom normální obyčejný člověk a nikoliv zavilý fanatik.
Děkuji za Vaše odpovědi - 3
Bartalmission, 2. 5. 2009 8:47Nicméně v duchu svobody slova Vám i jiným čtenářům tohoto webu sděluji, že podle mého názoru si vražedkyně Hepnarová v roce 1975 oprátku naprosto právem zasloužila. A bezpečně by si jí zasluhoval i doživotně odsouzený Antonín Novák, kterému byla dokázána vražda dítěte. Ve skutečně demokratické zemi, kterou jsou USA, by jej usmažili zaživa na elektrickém křesle, nebo by jej nechali v plynové komoře inhalovat kyanid a udělali by velice dobře. Trest smrti je v demokratických zemích prostředkem k odstranění nežádoucího jedince navždy z lidské společnosti. Takto odstranit z lidské společnosti by si zasloužilo i v ČR povícero doživotně odsouzených. Musím trvat na svém názoru, že poprava je řešením. A to řešením ve vztahu ke společnosti čestným a správným. Správným řešením by byla pro heparinového vraha Zelenku, pro lesního vraha Kalivodu, pro manžele Svobodovy i pro řadu dalších doživotně odsouzených. Vyřiďte jim to ode mě, prosím, jako pozdrav. Ne, nechci být morbidní, pouze mě mrzí, že Československo, které v roce 1990 ještě nebylo v Evropské unii, zrušilo trest smrti podstatně dříve než například Belgie, která byla jedním ze zakládajících států EU. O čem to podle
Děkuji za Vaše odpovědi - 2
Bartalmission, 2. 5. 2009 8:46Nejsem soudcem, nepřísluší mně posuzovat a hodnotit rozhodnutí nezávislé justice. To přísluší pouze Ústavnímu soudu. Takže tedy čistě jenom hypoteticky: pokud bych soudcem byl a existoval-li by trest smrti v Trestním zákoníku, a pokud bych posuzoval váš případ, neviděl bych u Vás důvod k udělení absolutního trestu. Myslím si, že jste takto potrestán dostatečně a vlastně jste se nejvíc potrestal Vy sám. A to tím, že jste usmrtil své nejbližší rodinné příslušníky. Budete to mít na mysli do poslední chvíle Vašeho života. A čím delší ten Váš život bude, tím déle se Vám bude vše v mysli vracet. A zpět to vzít nemůžete. To je možná větší trest než ty nezbytné mříže, které si samozřejmě zasloužíte. Vaše odpovědi na moje dotazy, které jsem Vám prostřednictvím tohoto webu položil k hypotetickým situacím Vaší případné cesty na popraviště a k posuzování práva brát komu život, mě zajímají čistě z psychologického hlediska.
Děkuji za Vaše odpovědi - 1
Bartalmission, 2. 5. 2009 8:45
Na moje zde dříve uveřejněné otázky, které Vám byly předány autorkami tohoto webu, jimž tímto děkuji za zprostředkování dialogu s odsouzeným vrahem, jste odpověděl zpříma, nevyhýbavě a s určitou logikou. Za to Vám vskutku děkuji, jelikož Váš názor mě skutečně zajímal a zajímá.
Plně Vám dávám zapravdu v jedné věci: ano, uznávám plně rozdíl mezi vraždou v afektu a vraždou chladnokrevně připravenou a promyšleně provedenou. Nikdy jsem netvrdil a netvrdím, že by bylo správné a potřebné udělovat trest smrti nebo v současné době náhradní nejvyšší trest, kterým je doživotní vězení, za úplně každou vraždu. Ne, tak tomu není ani v těch vyspělých demokratických státech, které si trest smrti ponechaly jako účinný nástroj pro ochranu svých slušných a bezúhonných občanů v demokratické společnosti. Dovedu si dokonce představit případy vražd, u kterých bych ze srdce souhlasil s udělením presidentské milosti. Představte si například ženu s malými dětmi, která byla po léta týrána, tj. ponižována a brutálně bita násilnickým manželem, přičemž útoky tyrana se stupňovaly a začaly ohrožovat ženin život i život dětí. Pokud taková žena dojde jednoho dne do stádia, že už prostě nemůže dál a po obzvlášť brutální sérii facek a kopanců inkasovaných od manžela chytí z kuchyňské linky nůž a tyrana bodne, není to jistě správný způsob, kterým by měla postupovat, nelze to schvalovat, ale lze to pochopit. Takový případ se stal a ta žena bodla dobře. Tyran byl na místě mrtev. Samozřejmě, že ta žena neměla právo vzít tyranovi život. Náš zákon neuznává zásadu, že vražda na tyranovi není zločinem. Ale pokud bych byl presidentem republiky, udělil bych jí milost, aby byla propuštěna, aby se mohla starat o své děti.
naděje
kakabus, 16. 4. 2009 8:15Vážený příteli, dokáži si představit Vaši situaci a obdivuji Váš kladný postoj k životu. Osobně se domnívám, že trest smrti je také proviněním vůči naději, že lidský život má smysl.Přeji Vám hodně dobrého.
odvaha
abc, 22. 3. 2009 20:59Kde bereš tu odvahu a troufalost a možnost na to téma psát už dávno si měl hnít zmetku,,,,,,,,,,,,,,,,,
ty bys mel chcipnout
HONZA, 21. 11. 2017 20:15