Co obnáší ztráta svobody ?
Co obnáší ztráta svobody ?
Příspěvek autora pod pseudonymem "Zero"
Zkuste si představit nebo si to vyzkoušejte, co je to ztráta svobody. Zavřete se do koupelny. Nesmíte používat nic z jejího zařízení. Jen kohoutek na to, abyste se napili. Nic víc! A pokuste se tam vydržet co nejdéle. Prostor zhruba odpovídá cele. Vydržíte – li to půl dne, máte 1% představu o ztrátě svobody.
Teď to vylepšíme. Požádejte kamaráda, aby vás do té koupelny zavřel a pustil, až sám uzná za vhodné. Nesmí vám dopředu říct, kdy to bude. Začněte ráno. Přitom nesmí reagovat na prosby, aby vás už pustil a ani se s vámi nesmí bavit. Jinak, jako v předchozím, nesmíte tam nic používat, prát, koupat se, nic. Jde o jeden den, kdy nebudete vědět, zda vás pustí za hodinu, v poledne nebo večer. Podat vám může jen jídlo, a to ne takové, které byste si objednali, ale něco ne zrovna lahůdku.
A teď si představte, že by vám prováděli nepříjemnou osobní prohlídku takřka vždy, když byste tu koupelnu opouštěli. Třeba jako je tomu v reálu, když jde člověk třeba na návštěvu a zpět. A musíte se tomu podrobit ! Ale to taky nic není. Na to si zvyknete, musíte ! A vůbec neříkejte, že byste to neudělali.
Zkuste si představit, že musíte žít v jedné místnosti s cikány nebo s lidmi, se kterými byste se normálně vůbec nebavili. Musíte tam s nimi žít měsíc, rok, dvacet let. Nemůžete odejít, musíte přežít. Musíte s nimi nejen vycházet, ale i komunikovat, jinak vás „sežerou“ a nepřežijete – pozor, to doslova ! Ty lidi jste si nevybrali, ale musíte s nimi žít, a to v jedné místnosti 24 hodin denně. Jak dlouho byste si to troufali vydržet ? „Ponorková“ nemoc je to nejmenší, co přijde. Nikdo, kdo to nezažil, si nedovede představit, co to obnáší.
Pokud máte 100% schopnost empatie, tak vám vznikne asi tak 5 – 10 % představa vězení, protože to není zdaleka vše.
Pokud by to pro ilustraci nestačilo, tak přidám ještě jednu srandu. Pusťte si doma naplno všechno, co dělá nějaký kravál – rádio, TV, vysavač, atd. A pokuste se u toho na něco soustředit, něco se naučit, něco důležitého napsat (na velké cele, které jsou většinové, by na vás taky nikdo nebral ohled a musíte to vyřešit).
70% energie ve vězení zabere jen boj o holé přežití, o samotnou existenci a nikdy nemáte dovolenou, nikdy si od toho nemůžete odpočinout ani na minutu a tak prakticky nikdy nemůžete relaxovat tak, abyste řádně doplnili energii. I když neděláte naprosto nic a jste vyjímečně někde, kde není nikdo, ani rachot, tak na vás automaticky působí podvědomě ona stresová zátěž už jen z prostředí a ztráty svobody. Proto je taky běžné, že někteří zešílí, jiní se zabijí. To není nic neobvyklého. Kdekdo během trestu projde alespoň vězeňským blázincem.
Pokud se do toho umíte vžít, tak máte možná 10% představu o tom, co je to výkon trestu odnětí svobody v praxi a v ČR.
Příště si můžeme třeba „pohovořit“ o tom, proč se mnozí do vězení vracejí i přesto, co je napsáno výše. Myslíte, že je to jen v tom, že by to byli všichni nenapravitelní kriminálníci…? No, uvidíme. Zjistí to pro vás „Zero“.
Komentáře
Přehled komentářů
V 80 letech jsem prošel Bělušicema.Nikdy na to nezapomenu.Díky tomu že mě zhaftli za §.203 nedostal jsem vlastizradu
honzovi
mmm, 16. 2. 2009 18:46policie vyhrožovat bitím může, ale nikdy tě uhodit nesmí a proto abi neuhodí...chce to jen nebát se a být nad věcí =) policie obchoduje... slibuje nižší trest, který samozřejmě nedodrží apod.
Re: honzovi
já, 1. 6. 2012 7:08a jak jim dokážeš že neuhodili?chytráku?já to nedokázal byl sem 2x bit v Hradci na vazbě a nenadělal sem nic...
kolegáček
TomášFuk, 2. 7. 2008 20:42Nazdar Béčko***, není podstatné, co je Zero zač, ale co je skutečnost. Zero je podle mého gusta velký optimista, protože skutečnost je nepředstavitelná. Asi budeš velkej tvrďák, ale cela s 27 mukly je skutečná a teď, ty tvrďáku si vem, že z těch 27 muklů je 15 vrahů, 5 pokusů, 5 elpas 5 psychopatů vrahů a zbytek jsou pitomci jako já nebo možná i Zero, co byli v nepravý čas na nesprávném místě. Myšleno pitomcem, ne pitomce ale pitomce, že tam nemá co dělat. A teď spi, když se celou noc někdo courá, slyšíš kroky a nevíš, jestli někomu nehrklo v kuli, nebo ses na někoho nepodíval o vteřinu déle, než bylo nutné a on to považoval za provokaci a nevíš, jestli nejde po tobě. Noc co noc, týden co týden, měsíc co měsíc a rok co rok. Jedinou noc nespíš celou. Toto všechno se dá přežít, i když se stalo, že si vyřizovali účty a jeden druhýmu spáči, nalil do otevřené pusy, konev vařící vody. Opravdu se dá uzavřít do sebe a tak nějak se s tím sžít. Nejhorší ale je, že se tvůj slovník zmenší asi na 250 slov, které užíváš v plném počtu, navíc ještě ke všemu sporadicky. Mozek odmítá fungovat, hledáš slova a když se snažíš fungovat normálně s větší zásobou slov, dostaneš sodu. Proč? Protože ti ostatní to budou brát tak, že se na ně vytahuješ a to je moc špatný. Ještě se ti to zdá, že by tam něco nesedělo? Přitlač chlape na pilu a dělej všechno pro to, abys neměl příležitost spát mezi vrahama. Opravdu je lepší polemizovat nad zkušenostmi druhých, než líčit své zážitky, věř mi.
Re: kolegáček
jarda, 9. 8. 2011 9:17čauki,tak to je bomba,co si tady napsal.Toto by si měli uvědomit a hlavně přečíst ti,kteří balancují na hraně a myslí si ,že je vězení je veget.Díky za to,.
TOS VYČETL KDE
JOSEPH TAULARD, 14. 8. 2009 14:18ZERO JÁ JSEM VYKONÁVAL TREST VE VALDICÍCH A TO NA TŘETÍM JESLI VÝŠ OČEM JE ŘEČ NAPADÁŠ CIGANY A DALŠÍ NARODNOSTI ASI TI TROHU ZMÁČKLI TIPEC VÝŠ V BASE PŘEŠIJE I 50 KILOVY CHLAP A NEMUSÍ MIT ČERNÝ PASEK ZASADA JE ŽE MUSÍŠ MIT AUTORITU NEBO MIT PENÍZE ZNÁME SEDĚL JSEM Z ELITOU JAKO JE MURAJEV SVOBODA VEŘEŠ DALŠÍ A VĚŘ ŽE KDYŠ MĚ PŘEVEZLI DO C BYL JSEM POZRANY STOHO NACO SI TAM HRAJÍ SAM KULTURISTA BONZAK A ZA POCHVALU UDĚLÁ VŠE ZA PÁR MĚSÍCU JSEM ŽÁDAL ABY MĚ VSALI ZPĚT DO VALDIC VE VALDICÍCH BYL JEDEN REBEL KOLEZAR KREJZI MĚL NA HLAVĚ VYTETOVANOU CHOBOTNICÍ VE VALDICÍCH KING HLADOVKY STAVKY A V KUŘIMI NEJVĚTČÍ BONZAK CO KDY TAM BYLA ŽE JICH TAM BYLO RENE PLAŠIL BY MOHL VYPRAVĚT
jen názor
Šplíchal Jiří, 29. 6. 2010 10:58
Každý si někde něco odseděl.Já to mám na Mírově a v Rýnovicích.Když to porovnám,tak o Mírovu " D " napíšu - tábor.O Rýnovicích " C " - basa.
Každý z nás si musí uvědomit,že jsme všichni jinačí,nemáme stejné nátury,chování a atd.V neposlední ředě záleží na nás jak se sžijeme se spoluvězni a s bachařema.Hoši,tisíc vězňů-tisíc názorů. Tak si tu nenadávejte a neurážejte se.
Jirka.
Říčany u Prahy (pro KDvs)
Dušan, 18. 12. 2009 19:27Máš pravdu, Říčany, jo jo to bylo dílo. Hlavně ty jejich slavnostní řízky z ,,kravských vemen,,. A jak se ti tupí bachaři chodili dívat jak nám chutná :) Říčany jsem proběhl v rychlosti blesku, naštěstí. Mukli tam byli fakt v poho, drželi tak nějak při sobě, v jako jediným lágru kterej jsem prolezl pomáhali s výbavou přibylcům. Ta buzerace ze strany bachařů tam byla fakt ukázková. Dodnes nezapomenu na suché nácviky malování, sčítáky a hlavně na kontrolu oholení při nástupech na menáž.
Dušanovi
KDvs, 17. 12. 2009 21:20Dušane ja jsem seděl též v Novém Sedle máš pravdu bily to muka ale seděl jsem i v horší věznici Říčany u Prahy 2 nvs tam to troch funkovalo jinač jak Sedle Býda hlad buzerace od bachařu žadné baliky dopis jen když si plnil na 140% a tak protivný bachaři stím českím přízvukem že jsem si ta tam ještě přidal nášup prostě jsem seděl §221 222 201 ¨a pořád jen pouta pouta eskorty do práce nebo soud no vipadáto že stima nočníma můrama nejsi sám co se tiče dalších muklu tak mezi námi nebila šikana měly jsme ji dost od bachařu v Sedle tam jen na přibyláku ale tam jsem bil jen 2 dny radši jsem to protrběl na díře pak mě daly na B výstup jsem měl 29 v neděli v listopadu 15 00 hod no dneska je to trochu jinčí mají návštěvy balíky povolené co 14 dní telefon tak i návštěvu to jsme si mi za komančů jen mohly zdát to víš za komanču zavíraly za vše jinač to znáš a ser na to je to zanáma ale co je pravda to co jsme skusily mi tak dnes nezažijou ani za § 219 spř. ostrahou tak se měj Karel
Co jsem si odnesl domů
Dušan, 11. 12. 2009 22:42
V 80-tých letech jsem ,,hodně,, zlobil. Nic velkého , žádné násilí, v jednom případě drobné krádeže, škoda nedosahovala ani hranice 1500 Kčs ale co mi nemohli odpustit bylo: že se mi nechtělo chodit do fabriky, takže z 90% ,,šlechtickej paragraf 203,, a občas k tomu přívěšek porušování pracovní kázně dle prg. 8c, a nádhernej návratovej 7c, takže pouze měsíčkář, ovšem jak se říká-lo: dobrej holub, v jednom roce jsem to stihl i 3x. Dodnes nezapomenu na moje první zkušenosti s NVÚ. Přesně se popis nahoře shoduje s tím co jsem prožíval. Naprostá nejistota čehokoliv, nervy vybičované k prasknutí, neustálý strach z některých spoluodsouzených, a některých bachařů. Dnes se tomu opravdu směji ale tehdá mi bylo 17 roků. Na vazbě jsem oslavil 18 takže šup do 1. NVS. Vazba byla tehdá pionýrskej tábor, tedy v Brně. Občas nám sice zasolil nějakej režimák ale jinak opravdu veget. Cela byla sice jen asi 2x4m pro pět muklů ale dalo se to. Tedy pokud mezi námi nebyl nějakej pitomec. Občas propukala ponorková nemoc a pak se prostě někdy stávalo že na ,,vycházku,, někdo z nás nastupoval s modrým okem. Ovšem převozem do lágru se hodně změnilo. Téhdá jsme se jako prvotrestanci báli ,,kolejí,,. Už při eskortě se každej klepal při jménech jako Oráčov nebo Nové Sedlo. A oprávněně. To byly galeje. Striktní dodržování plnění norem, špatná hygiena, koupání jednou týdně, umývání od mouru a potu v železných žlabech nejčastěji ve studené vodě, kaloricky bídná strava(za 7 měsíců při propouštění byla moje váha 54 Kg na výšku 175cm)a to přesto že v týdnu byly civilní obědy na pracovišti. Šikana ze strany jak KaP spoluvězňů tak bachařů. Mnoho mladých a pohledných vězňů bylo přinuceno pod různými pohrůžkami dělat osobní sluhy a milence ,,starším,, a fyzicky zdatnějším. Občas to končilo pokusem o sebevraždu. Jít totiž k ,,vychovateli,, se nejenom nedoporučuje. To pak stěžovatel často padá na schodech nebo ve sprše. Při tomhle všem jsem se tehdá zařekl: ne, už nikdy!!! Ale tenkrát s cejchem mukla se to jen velmi těžko dalo dodržet, vědět že se v NVÚ shledám s mnoha spoluvězni díky mohutnému přispění tehdejší SNB ještě 9x, mne tehdá ani ve snu nenapadlo.Po roce 89 kdy jsem byl naposledy propuštěn týden před amnestií pana Havla jsem už díky Bohu nemusel chodit po ulicích s pátravým pohledem kde stojí nějakej policajt a bude po mě chtít občanku kde bylo krásné razítko že jsem v ochranném dohledu. Ale to už je jiná kapitola. A co jsem si tedy odnesl domů ? Dodnes mám sny, děsné sny, neskutečné surealistické sny, kdykoliv se zdají jsem šťastný, že jenom sny, jsou o kriminále. Takže nepřímo sedím dodnes. A to jsem býval ,,jen,, měsíčkář.
Ovšem tohle všechno bylo nic proti tomu co museli prožívat ,,někteří,, odsouzenci z Valdic, jó Valdičáci, dodnes se mi zježí chlupy na těle při vzpomínkách na některá vyprávění těch, kteří jimi prošli jako MUKLI ze 3.NVS
Zero
Kláruša, 5. 9. 2009 19:00Zero ví, o čem je řeč. Teď možná trochu i změnil názor na cikány.:-D
stráta svobody
KDvs, 19. 7. 2009 8:08to je taková cena zato když člověk něco udělá špatného ale jsou tady tresty za co bi do vězení nemusely například za maření podvody do 20 tis menší krádeže v nouzi takoví se tam jen zkazí ale darebák takovej co třeba někoho přepadne astluče nebo ho do něčeho tlačí a nebo využívá situace práva sylnějšího a ve fynále ho zabije tak tady je na místě trest ato pořádnej, můžeme se tak trochu samislet každej snás máme někoho koho máme rádi aco když se dostane do spáru nějakého darebáka no to je slabé slovo darebák!!!!! ja osobně jsem seděl víckrát za násilnej trestnej čin ale to byla jen vždy čistá rvačka a nebily to žadný chudáčkové apřesto si mislým že trest jsem zasloužil protože jsem jich nemusel až tak moc zmlátit a proto su názoru když někdo někoho zabije tak pravydlo oko za oko zub za zub a jinač fandím frajerum co dokážou někoho podělat třeba melounek ale ctím jedno pravydlo bez násylí!!!!! !!! ps jde to i jinač.
Konstatování
Othelo, 1. 7. 2009 17:08
Tento příspěvek v krátkosti vystihuje podstatu věci. Problematika je samozřejmě daleko složitější. v našem právním systému jde jen o to: potrestat a dost! a to je v civilizované společnosti opravdu málo!
P.S. Rád bych s autorem uvedeného článku "hodil řeč".
známe to
Kdvs , 1. 4. 2009 18:00No vono to jedno ským tam si na cele ale hlavně že tam nejsi sám píšeš třeba o cikánech no já jsem seděl s cikánama ukrajincema a větnamcema a tak dál ale neměl jsem s tim problém ale co mě vadilo tak že mi bylo smutno po mích dětech manželce a mámi adál co mě vadilo práce a režim režimáku ale to tam ted´nehhrozí zaleží jaké máš chování jak jsem tak poznal nic moc nevím na co celej den myslíš ale za mě jsme toho času neměli a vůbec se zajímat ským tam su je tu jeden rozdil já jsem seděl za totality a oni odsouzenymu nezebrali jenom svobodu ale vše! to je můj názor ale
Honzovi
Kláruša, 5. 9. 2008 13:31
Pokud vím, tak si odsouzení hradí výkon trestu a ti co nemohou, jsou dlužníky státu. Což je zřejmě většina. Chtěla bych zdůraznit, že všechno - vazbou počínaje a výkonem trestu konče - není zadarmo, ale započítává se to jako dluh odsouzeného vůči státu, což jsou leckdy statisícové částky.
Bohužel je pravda, že si policie vynucuje přiznání bitím. Nedokážu ale říct, v jaké míře se to děje. Potvrdilo mi to víc lidí, ale vždycky to bude jenom tvrzení jedné strany, poněvadž policie se k tomu jakživo nevyjádří.
Obchod policie s obviněnými se děje odnepaměti a všude na světě, akorát někde se policie snaží zachovat jakés takés dekórum a někde je to horší.
Znásilnění ve vězení určitě hrozí, respektive někdy se to děje, ale nedokážu říct, jestli je to běžné. Doufám, že ne ! No, já vím, jsem naivní.
Mám pár dotazů
Honza, 28. 8. 2008 7:34Zdravím všechny. Jsem rád, že nemám podobné zkušenosti, přesto se rád něco o tom dozvím. Člověk si pak více váží obyčejných věcí. Někdy si člověk řiká, že jsou malé tresty, ale ono asi není jednoduché se pak normálně zařadit do společnosti. Měl bych pár dotazů: 1. Musí si vězni hradit pobyt ve vězení? Hrozí jim, že za nima domů příjde exekutor, který to po nich bude vymáhat? 2. Je pravda, že policie si vynucuje přiznání bitím? Je pravda, že policie "obchoduje" s obviněným tím způsobem, že mu "odpustí" něco, když se přizná alespoň k něčemu? 3. Hrozí ve vězení, že tam někdo někoho znásilní? Je to běžné, nebo spíše vyjímečné? Někdo si asi řekne, že to jsou hloupé otázky, ale já nikoho neznám, kdo byl zavřený. Díky za odpověď. Honza
pro oko
TomášFuk, 23. 8. 2008 19:19Nazdar oko,jasně, máš skutečně pravdu. To, co popisuješ, znám z vyprávění muklů, co si polepšili nášupem a spadli až na samý dno. A nemůžu popisovat to, co znám jen z doslechu a navíc, sám víš, že věřit řečem ve vězení se nemá už z principu. Takže pro ostatní čtenáře, opravdu popisuji vězení na Mírově, kde se schází to nejhorší ze špatných
velky bratr
oko, 18. 8. 2008 22:06Ty tady ale popisujes veznici z max ostrahou byl jsi treba nekdy v acku nebo v becku acko je letni tabor pro dospele becko to jsou bubaci nebo fetky ktery nekde kradli sem tam LP a podvody pokud se nedostanes k ciganum tak i v becku je celkem pohodicka a to ze ti udelaji osobni proh boze na to si musis zvyknout a neni porad je jen kdyz nekam jedes a v cecku a decku uz nejsi na pokoji po 27 lidech jak tady pises ale mas tam cely.po dvou trech peti ale ne po 27. jednou denne max vychazku min na hodinu.
Prošel jsem Bělušice
Rudolf, 23. 3. 2013 13:44