Podmíněné propuštění do budoucna jinak ?
Komise pro podmíněné propuštění - zatím jen pilotní projekt
OPAVA, 16. června (VS ČR) - Příprava podkladů pro soudy rozhodující ve věcech podmíněného propuštění je v rámci jednotlivých okresů značně odlišná. Zřízení komisí by mělo postup sjednotit a zefektivnit.
Na základě dohody mezi Vězeňskou službou ČR a Probační a mediační službou ČR o vzájemné spolupráci byla opavská věznice vybrána jako jedna ze tří k ověření možnosti využití pilotního projektu „Komise pro podmíněné propuštění“.
Soudce pro účely svého rozhodování v žádostech o podmíněné propuštění odsouzeného z výkonu trestu odnětí svobody využívá té podoby podkladů, která je nastavena na základě stávající praxe. Dostává jen hodnocení z věznice, a pokud je případ složitější a vyžaduje dohled nad odsouzeným, vstupuje do něj svým stanoviskem Probační a mediační služba. Příprava podkladů pro rozhodnutí soudu je však v rámci jednotlivých okresů ČR značně odlišná.
Cílem pilotního projektu proto je
1. vytvořit standardizovaný proces přípravy podkladů potřebných pro rozhodnutí soudu v žádostech o podmíněné propuštění a prostřednictvím tohoto zvýšit efektivitu probační práce s podmíněně propuštěnými v průběhu zkušební doby podmíněného propuštění (tzv. parole),
2. ověřit vhodnost a účelnost zapojení dalších subjektů do procesu přípravy podkladů pro rozhodnutí soudu o podmíněném propuštění – např. odborníků na problematiku práce s propuštěnými osobami a oběťmi trestných činů apod.,
3. zvýšit informační a výpovědní hodnotu podkladů potřebných pro rozhodnutí soudu v žádostech o podmíněné propuštění.
Soud by mohl získat i další informace nejenom o odsouzeném, ale také o poškozených, kteří by se v případě zájmu mohli do procesu také zapojit. Komise tak soudu poskytne už komplexní podklady pro podmíněné propuštění odsouzených ve zcela konkrétní podobě.
Komise v počtu pěti členů je tvořena z probačního úředníka, psychologa a speciálního pedagoga věznice a dvou zástupců externích subjektů, které se zaměřují na oblast zacházení s odsouzenými a oběťmi trestných činů. V našem regionu je projekt zaměřen na odsouzené ženy, jejichž počet se v současné době pohybuje okolo 230.
Po úvodních školeních se komise sešla v opavské věznici v počtu rozšířeném o zástupce garanta projektu PaMS a zástupce generálního ředitelství VS ČR, aby seznámila přizvaného státního zástupce a soudkyni opavského soudu, která má agendu podmíněných propuštění přidělenou, s cíly projektu a praktickou činností komise.
Ve svých dalších sezeních se komise bude zabývat již konkrétními odsouzenými ženami, které byly vytipovány podle daných kritérií. Po vyhodnocení shromážděných materiálů bude rozhodnuto, zda je třeba doplnit další informace nebo se může přistoupit k tzv. parolovému slyšení, tj. vyjádření odsouzené, případně účasti oběti trestného činu. Následně každý člen komise uvede, zda případ doporučí soudu k projednání nebo ne.
Zhruba po projednání deseti případů odsouzených žen budou pro generální ředitelství zpracovány výstupy k posouzení smyslu projektu a efektivity práce komise.
V Opavě dne 15.6.2010
Zpracovala Bc. Slaná Dagmar
tisková mluvčí Věznice a ÚVZD Opava
z materiálů poskytnutých PaMS a GŘVS ČR
Komentáře
Přehled komentářů
PROC BY MEL NEKDO JIT DOMU NA PODMINKU,NEBO MU SKRACOVAT TREST NA PULKU?
AT SI PEKNE KRASNE ODSEDEJ CELEJ TREST! ALESPON BUDOU MIT CAS,PREMEJSLET O JEJICH CINECH...A STEJE AZ VYLEZOU,BUDOU BEZ PENEZ,CO JINYHO JIM BUDE ZBEJVAT?-,,KRAST,VRAZDIT,PODVADET atd...,,
VZDYD JICH ZIVIME STEJNE MI,JEJICH ZRANICE,CISTE OBLECENI DE Z NASICH DANI...
Re: PODMINENE PROPUSTENI?
Fred, 30. 9. 2011 18:20Co k tomu říct? Nikdy jsi "neseděl" a jsi jen chytrej. "Žranice"? Zkus se tam jít nažrat. Ty na nějakýho mukla platíš? Kolik? Nic milej zlatej. Jen křičíš za rouškou nicku. Spousta lidí se tam dostala z části svojí vinou a z části systémem, ve kterým žijeme a kterej si tu "budujeme". Nebo si myslíš, že obyčejnej kluk jde ukrást pár korun jen proto, že se zrovna nudí??? Ne, ve spoustě případů je to proto, že musí... Ale tohle asi nepochopíš, dokud se nekoukneš, jak vypadá bahno Ty Platiči...
Re: Re: PODMINENE PROPUSTENI?
Klára - autorka webu, 7. 10. 2011 13:48Tak to mě pobavilo. Ale je to tak.
Re: Re: PODMINENE PROPUSTENI?
Plaudite, 19. 10. 2011 23:13Co to meleš, jaký systém? Na tomhle webu se podsouvá myšlenka, že spousta lidí sedí nevinně nebo za drobná "uklouznutí". Jenže opak je pravdou - za drobná uklouznutí je podmínka a většina "sedících" jsou recidivisté. Modlíte se, aby byla amnesti - proč? Většina by jich stejně byla za pár měsíců znovu za katrem.
Re: PODMINENE PROPUSTENI?
jitka, 3. 4. 2012 0:20pane Marku,přála bych vám,abys te se tam dostal,přítel tam strýví 2 roky,pracoval,staral se o rodinu,máme 2 děti malý,kterým neumím vysvětlit,kde je táta,proč jim nedává pusu na dobrou noc,jsou ještě malý:-(já sama jsem na mateřský,žiju,spíš přežívám,většinou pak ještě až vyleze,budou po něm chtít zaplatit nějaké výlohy,tak se zadluží.Je tam za blbou rvačku,které lituje,nikdo ho nezná líp než já,jsme spolu 10 let.kdybych věděla jak mu zajistit podmínečné propuštění,šla bych do toho hned.
Re: PODMINENE PROPUSTENI?
..., 20. 8. 2012 15:57tak je budeme živit ještě jednou tak dlouho,....)))
kdo nezazil,nepochopi
marcela, 18. 10. 2011 17:23mam syna,je mu 22let,je v belusicich.nikoho nezabil,nezmlatil,nevytuneloval.jen naletel parchantum.ted ja zavreny,ti hajzlove jsou venku.jaka je to spravedlnost?on chodi tam do prace,ostatni se vali.proc by nemohl byt doma a dostat sanci?nepreju nikomu tu hruzu kterou prozivam na navstevach.
Re: kdo nezazil,nepochopi
Nina, 2. 2. 2012 22:56To máte pravdu, kdo nezažil, nepochopí! Mám ve vězení přítele. Také je tam za úplnou pitomost. A do té doby než jsem to poznala na vlastní kůži jaké to je, měla jsem obdobné názory. Ale ti co by si to nejvíce zasloužili, ti jsou stále mezi námi. Je to do nebe volající, jak ta společnost upadá.
:-(
Monika, 18. 5. 2011 18:01No nevím, ale myslím si, že pokud do tohoto procesu budou moci vstupovat se svými názory i oběti, tak bude podmínečné propuštění pasé.
Re: :-(
Naty, 23. 5. 2011 11:04
SOuhlasím. Pokud oběť bude moci jednání o PP ovlivnit, nebude to ve prospěch odsouzeného. Pokud dotyčný oběť připravil o peníze, okradl (třeba pod pohrůžkou násilí) nelze čekat shovívavost. Jedině snad, že by pachatel oběť odškodnil, což je ale málo pravděpodobné - většina nic nemá, snad jen dluhy, dluhy a zase dluhy.
Znám případ mladého člověka. Po propuštění z věznice neměl kam jít. Byl ale pevně přesvědčen se změnit a udělal pro to vše. Nepovedlo se. P
Dostal po propuštění tisíc korun z úřadu - to nestačilo ani na nejlevnější ubytování. Moc chtěl sehnat práci a povedlo se. Dřel, byli s ním spokojeni a asi po měsíci mu zvedli nepatrně jeho nízký plat. Měl radost, vše bylo v pořádku. Pak přišel průšvih - exekutor mu sebral veškeré vydělané peníze z účtu, nenechal mu ani haléř. On se snažil dál. Dřel další měsíc - opět exekutor z účtu komplet všechno sebral. Mladík ztrácel dech, neměl kde spát. Kromě dobrého pocitu z vykonané práce z toho neměl ani korunu. Pochopitelně, pokud nemá kde spát, co jíst, nemá na jízdné, nevydrží. vzdal to i on. V důsledku okolností spadl opět do toho, co bylo dříve. Nechtěl to, ale nebylo na výběr. Je zadlužený, bez perspektivy, život zničený.
Kdyby propuštění dostali možnost pracovat (třeba jen za bydlení, stravu a kapesné), bylo by všechno jinak. Určitě by se jich dost podařilo vrátit do spořádaného života. Jakou perspektivu má ale mladík, o kterém jsem psala? Věřitelé se budou hlásit, exdekutor všechno do haléře zabere, bez bydlení, bez šancí.
Když se octne člověk na ulici, buď krade a loupí, nebo umře. Pud sebezáchovy většině velí zůstat živ.
Nezastávám se pachatelů, jejich jednání hluboce odsuzuji, ale je nutné vidět i druhou stranu. Lidé v zoufalé situaci dělají zoufalé věci.
Re: Re: :-(
TomášFuk, 6. 6. 2011 19:21Moc hezký Naty, je to na zamyšlenou. Bohužel však, my s tím nic neuděláme. Porovnám-li tvůj příběh sám se sebou, tak jediný rozdíl, mezi mnou a oním mladíkem, je to, že první exekuce na plat proběhla velmi rychle. Avšak, vzali mi mzdu v souladu se zákonem, tedy jen 40%. Mohl jsem jíst, bydlet na pavlačáku, hladu nemaje, krása. Po 7 letech mám šestou exekuci a asi pátý den další exekuci na plat. Není to krásné? Žiju :-) a hřeje mně vřelý pocit, že jsem na svobodě a tiše si opakuji - co nás nezabije, to nás posílí. A tak přeji všem těm exekutorům, hodně zdraví. Začnu chodit do kostela, aby u mě stál ten nejvyšší, až přijde někdo, a začne se ohánět legitimací a soudním výnosem. Ano, jsou ve vězení grázlové a určitě víc jak polovina oprávněně. Ovšem nechat průchod pomyslné spravedlnosti a ničit všechny ty kluky, co si odseděli svůj trest, kdy se má na ně přihlížet, jako na netrestané, tak to je jen zákonná smyčka, ze které není úniku a nutí všechny ty moje bývalý kolegáčky znovu krást a snad i zabíjet.
Podmíněné propuštění jinak ?
Klára - autorka webu, 19. 5. 2011 14:00Bude to asi zajímavé. Snažím se sehnat víc informací o připravovaných změnách v podmíněném propuštění.
PODMINENE PROPUSTENI?
MAREK, 26. 7. 2011 21:27